I.v.m. de Corona-maatregelen zijn sommige activiteiten online of vinden plaats met minder deelnemers. 

Check svp vooraf met uw therapeut of docent.

EN: BEKIJK HIER ONS ONLINE AANBOD

Noord Straalt is een warm centrum voor gezondheid, spiritualiteit en educatie. Klik hier om maandelijks ons STRALEND MAGAZINE met nieuws, info en voordeeltjes te ontvangen.

Blogs geschreven door onze teamleden

Waar denk je aan bij het woord schizofrenie? Akelige krantenkoppen? Gespleten persoonljkheid? Mijn getalenteerde grote broer kreeg rond zijn dertigste deze stigmatiserende diagnose.
Hij werd vanaf zijn twintigste steeds somberder, angstiger en hoorde op een gegeven moment stemmen die wij niet horen.

Mijn broer is een van de liefste en zachtste mensen die ik ken en doet geen vlieg kwaad. Een gespleten persoonlijkheid heeft hij ook niet. Hij is wel kwetsbaar. Psychisch kwetsbaar.
En psychosegevoelig. Jarenlang woonde hij met andere mensen met een psychische kwetsbaarheid. Steeds minder kwam er uit zijn handen. Hij leek de zin een beetje te hebben verloren in het leven. Sinds een jaar woont hij in een "gewoon" verzorgingshuis. Samen met zijn beste vriend. Opeens leeft hij op. "Weg uit psychiatrie" doet hem goed. Hij werkt weer meer en heeft er weer zin. Nog steeds heeft hij af en toe last van de angsten en de stemmen. Maar hij doet weer mee voor zijn gevoel. Hij doet er weer toe. Zingeving en het gevoel er bij te horen is een eerste levensbehoefte. Voor iedereen.

Naast zangdocent en koordirigent ben ik theater- en documentairemaker. Ik maakte meerdere voorstellingen en documentaires over psychische kwetsbaarheid. Onder andere over Miranda die ondanks haar psychosegevoeligheid vol in het leven staat. Ik nodig je van harte uit om deze documentaire te bekijken. Want het kan echt iedereen overkomen.

In de documentaire "Ik zou ook Miranda kunnen zijn" gaat Nynka als theatermaker en zusje van een psychisch kwetsbare broer in gesprek met peersupportwerker Miranda die heeft leren leven met haar psychosegevoeligheid en stemmingswisselingen.  
Bekijk deze docu: https://www.youtube.com/watch?v=voAppFz3Bms
 

 

Ik ben jaren geleden naar Nederland verhuisd en sindsdien is het gevoel om bij een gemeenschap te horen heel belangrijk geweest. Ik was me hier toen niet van bewust, ik was jong en wist niet wie ik was en wat mijn behoeften waren. Lange tijd voelde ik me als een vis op het droge.
Ik gaf de Nederlanders de schuld omdat ze mij alleen zagen als een buitenlander, met de typisch Italiaanse stereotypen.
Maar ik was niet alleen mijn nationaliteit, mijn humeur, mijn rare accent. Wie was ik?

Met mijn grote nieuwsgierigheid en luisterend naar de signalen die ik onderweg tegenkwam, volgde ik een cursus in Taoïstische meditatie en Qi-gong. Ik voelde mijn fysieke en energetische lichaam dankzij de langzame bewegingen en de mentale stilte. Een nieuwe wereld ging voor mij open van zelfreflectie, groei, liefde, up & down, en emotionele achtbanen.
Ik begreep dat het mijn verantwoordelijkheid was om mezelf te respecteren en niemand anders de schuld te geven van mijn moeilijkheden. Het was aan mijzelf om te begrijpen wat mijn behoeften waren en om deze te bevredigen.

Ik heb uiteindelijk mijn passie voor dans en playbacktheater kunnen volgen en voel nu dat ik tot twee voor mij zeer belangrijke gemeenschappen behoor. In mijn werk heb ik veel Nederlanders ontmoet die de behoefte voelen om bij een groep te horen, zich nuttig willen voelen voor anderen, zich alleen voelen en een gemeenschap missen. Ik begreep dat het gevoel ergens bij te horen een belangrijke pijler is in ons leven en door mijn werk probeer ik mensen hierin te inspireren.

In januari start ik met mijn online cursus over chakra's. Ik gebruik dit systeem als raamwerk om bewustwording te creëren en een community te bouwen waarin ruimte is voor ieders verhalen, voor lachen, naar elkaar luisteren, dansen, en nieuwe gevoelens.

Dit is mijn website www.bodymindwork.org/chakra-harmony en schrijf me wanneer je maar wilt.

Gezond voedingsgedrag bepaalt voor een deel hoe mensen zich voelen.
Moe en futloos of juist energiek en ondernemend. Slap en vatbaar voor ziektes of juist sterk, krachtig en weerbaar. Gezonde voeding en een gezonde leefstijl zorgt voor een goede weerstand.
Goede weerstand zorgt op haar beurt voor meer energie, je bent minder vaak ziek en je bent veerkrachtiger. Alle soorten bouwstoffen en vitamines in voeding zorgen ervoor dat je lichaam optimaal kan optreden tegen schadelijke indringers, die ervoor zorgen dat je minder weerstand hebt.

Maar er is meer. Ook beweging, regelmaat en slaap zijn onmisbaar in een goed werkend afweersysteem. Voedingsstoffen die een gunstige invloed kunnen hebben op je afweersysteem zijn: de vitamines C en D, de mineralen zink en magnesium.
Ook antioxidanten, voldoende eiwitten en gezonde vetten en een goede darmwerking hebben een gunstige invloed op je weerstand. Verder kan je je weerstand versterken door minder bewerkte voeding te eten, minder suikerrijke voeding, maar ook door op je gewicht te letten, voldoende te bewegen, het liefst in de buitenlucht, regelmaat, voldoende slaap en voldoende ontspanning. Een gezonde leefstijl en je leef- en werkomgeving zijn sterk met elkaar verbonden en belangrijk voor een goede weerstand.

Een leef- en werkomgeving kan helpend of juist remmend zijn voor een gezonde leefstijl.
Eet niemand in je omgeving gezond of beweegt niemand in je omgeving, dan kan je omgeving een remmende werking hebben. Doe het niet alleen, maar doe het samen en vraag hulp.
Word slimmer, vraag support!

Ik wil iedereen zo graag een massage aanbieden maar dat lukt gewoon niet
Daar liep ik erg tegenaan in mijn massagepraktijk! 
Mensen die weinig te besteden hebben, kunnen zich geen massage veroorloven. Alleen een medische handeling zou nog vergoed kunnen worden. Aanraking is echter ook van levensbelang. 
Na veel massages weggegeven te hebben, merkte ik dat ik mezelf in de vingers begon te snijden. Vanaf dat moment spaart mijn klantenkring samen met mij geld om daarvan weer massages aan te kunnen bieden aan mensen die het echt niet kunnen betalen. 
Dit jaar pak ik het groter aan! Met een heuse actie! 

Vanaf 4 januari 2021 ga ik 160 kilometer lopen om mijn oma een kaart te bezorgen. Met deze pelgrimstocht zamel ik geld in om mensen die De Buurtverbinders aandragen, helemaal van in de watten te leggen. Wil je iets bijdragen? Lees hier het hele verhaal: 
Ik heb er zin in! 

Het valt niet mee om in deze roerige tijden goed bij jezelf te blijven vind ik.
Soms voel ik me als een angstig stuurloos herfstblaadje in de wind. Maar dan denk ik aan het beeld van de orkaan.
Midden in de orkaan is het stil.
Het stiltepunt in jezelf steeds opnieuw opzoeken en terugvinden, dat is de uitdaging.
In mijn zanglessen begin ik daarom altijd met een kort rust moment en een kopje thee.
De leerlingen komen vaak hijgend bij me binnen gesneld, bezweet van het fietsen, opgefokt door de drukte in het verkeer of met hun hoofd al bij de moeilijke wiskundetoets van morgen.
Even bewust op je eigen voeten staan, je adem ontvangen in je buik, je adem vertragen door je flanken te openen, schouders en kaken ontspannen…
Dan pas kunnen we echt gaan zingen. Zingen helpt om los te laten en de verbinding met jezelf te herstellen. Of we nou werken aan een pittige rockballad of een moeilijk Frans chanson, de leerling gaat altijd rustiger, blijer en meer bij zichzelf de les uit. Fijn vind ik dat.
Om mijn eigen bron van stilte te vinden mediteer ik dagelijks en zing ik regelmatig mantra’s.
De stilte die volgt na het zingen van een mantra is een rijke stilte. Gevuld met de echo van de trillingen van de muziek en de intentie van de oeroude woorden. Een van mijn lievelingsmantra’s is Tumi Bhajare Mana.
Deze mantra helpt om je stiltepunt te vinden door de kracht van herhaling. Omdat live samen zingen met mijn fijne dames van het Vliegenboskoor even niet mag, heb ik hem met mezelf ingezongen: https://youtu.be/r0D0t5Q2EOc
Ik nodig je uit om lekker te gaan zitten en mee te zingen met deze opname en nog even te blijven zitten als je klaar bent. 
TUMI BHADJARE MANA
TUMI JAPARE MANA
OM SRI RAMJAYA RAM
JAPARE NAMA
Oh mind, my dear friend
Always Chant the Name of the Divine
Always Repeat God’s Name
Oh God, Lord Ram,
Victorious Ram
Repeat God’s Name
Veel plezier en rust gewenst. Nynka
Wil je meer weten over zangles stuur een mail naar info@nynkadelcour.nl www.nynkadelcour.nl

December is de maand dat veel mensen terugblikken op het afgelopen jaar en voor uit kijken naar het nieuwe jaar. Het is een mooie tijd om de balans op maken en nieuwe doelen te maken.
Wat als je nou eens iedere week stil staat bij je eigen lichaam en je zelf een paar vragen stelt.
Heb ik naar mijn lichaam geluisterd?
Hoe voel ik me? Energiek of vermoeid?
Heb ik verschillende soorten en kleuren groenten gegeten?
Voldoende vezels gegeten en eiwitten?
Hoe is mijn ontlasting? Dun, keutels, mooie sigaar?
Heb ik gesport, buiten gefietst en gewandeld?
Hoeveel drink ik op een dag en slaap ik wel voldoende?
Door regelmatig je zelf vragen te stellen en kritisch te zijn, maak je er routine van om naar je lichaam te luisteren. Het is niet erg om eens een keer een patatje mayo te eten of een lekker stukje taart te eten, het is wel belangrijk om er bij stil te staan waarom je er zin in hebt, er van te genieten en vooral niet te vaak. Wil je weten en ervaren wat goede voeding voor jouw kan betekenen? Welke voeding helpt bij jouw klachten? Neem contact op via info@naturalhealthcoaching.nl voor meer informatie.
Een kort filmpje over mijn werk: https://vimeo.com/293372338

Wat beweegt, vervult en raakt jou?
Wat heb je nodig of wat wil je juist kwijt?
Neem een paar minuten de tijd om in stilte stil te staan bij dit filmpje.
Spreekt het je aan? Neem dan contact met me op.
Sigrid Weitenberg GZ-haptotherapeute, Leven met Gevoel, praktijk voor Haptotherapie 06-44708093 www.levenmetgevoel.nl

Voor pijnvrij functioneren en een goede houding is een uitgelijnd en beweeglijk bekken heel belangrijk.
Veel klachten hebben te maken met een scheefstand van heupen en/of bekken. Met deze oefening werk je aan een soepel en functioneel bekken en een soepele onderrug. Beweeglijkheid van het bekken is heel belangrijk in dagelijkse bewegingen als zitten en opstaan, voorover buigen, tuinieren, stofzuigen, et cetera.
Hiervoor is soepelheid en functie in heupen, bekken en ruggengraat nodig. Heb je die niet (voldoende)? Dan gaat het lichaam compenseren met alle gevolgen van dien.
Bekijk de video en doe deze oefening dagelijks en kijk wat er verandert in je lichaam.
Voor een gedetailleerde beschrijving van de oefening, klik hier: https://www.houdingstherapie-hercules.nl/pelvic-tilts/

 

Meditatie: Ik voel me Ik 6:15 uur, tijd voor meditatie. Ik trek mijn ochtendjas aan en slalom om de poezen heen naar mijn tafeltje. Kussen neerzetten, deken om me heen slaan, kaars aansteken en zachtjes op de gong slaan. Ik had er al zin in nog voor de alarm afging. Samen mediteren met mijn vriend in de Betuwe. We sturen elkaar een gebaartje via telegram en beginnen. Mediteren kun je op zoveel verschillende manieren doen. Tegenwoordig zit ik alleen en geniet van de eenvoud. Mijn familie slaapt nog een uur, de poezen liggen uit kameraderie naast me. Ik voel hoe ik adem en neem het waar. Bij mijn neusgaten voel ik de koele instroom en volg het door mijn neus, keel, en luchtpijp naar mijn bronchieën, de splitsing naar linker en rechter long. Ik voel hoe de borstkas uitzet en het middenrif naar beneden beweegt en de longen gevuld worden met lucht. Het middenrif duwt mijn organen zachtjes richting bekkenbodem. Een adem-buik-massage zo lang als mijn leven, heerlijk. Met de uitademing gaat alles weer terug. De druk valt weg van bekken en buik, het middenrif stijgt, de flanken vallen terug, de longen lopen leeg, de lucht bij mijn neusgaten stroomt warm en vochtig uit. Ik regel niets, de adem mag zo hard of zacht, langzaam of snel gaan als die wil. Stilletjes plaats ik mijn aandacht op de ademhaling, laat me meenemen door mijn lijf, geniet van mij hier nu. Ik. Tijd om de meiden wakker te maken.

De winter komt eraan en dan is er vaak een automatische beweging naar verstilling in ons lichaam. In de winter kruipen we met een lekkere warme deken en een kop goede warme thee op de bank. Lekker knus de kaarsjes aan.  Ons lichaam leeft met de seizoenen van onze natuur mee. 
De 4 seizoenen kent ons lichaam ook in een geheel eigen ritme.
Deze energiestroom van de siezoenen vinden we bijvoorbeeld terug in de Ayurveda. In deze geneeswijze hebben ze deze energie stromen zelfs meetbaar gemaakt aan de hand van de drie "dosha typen:"  Vata, Pita en Kapha.
Elke persoon heeft zijn eigen unieke verhouding van deze drie dosha's. De dosha's kan je zien als energiestromen in je lichaam die o.a. onze vertering aansturen, ons hart laten kloppen, maar ook beinvloeden welke persoonlijkheid en kwaliteiten we hebben.
Deze drie energie stromen vinden we ook terug in de seizoenen. Nu de winter aanbreekt overheest de vata energie stroom in de natuur (lees hier meer.) 
Elke energie stroom brengt zijn eigen kwaliteiten met zich mee.   Misschien vind je het niet passen dat een fysotherapeut het over seizoenen of energiestromen in het lichaam heeft. Wellicht ben je juist verrast dat een fysiotherapeut verder kijkt dan alleen de mechanise werking van ons bewegingsapparaat. 
Ik zie nauwe verbanden tussen de lichamelijke klachten en hoe we omgaan met de energiestromen in onszelf. De vier seizoenen vinden we op verschillende niveau's van ons mens-zijn terug.
Als we daar niet naar luisteren dan kropt de energie van een seizoen zich op in ons lichaam en ergens gaat dat last geven. Zo kan er pijn ontstaan in ons lichaam wanneer we de energie van de vier seizoenen niet goed balanceren.  Ons systeem wil ons iets vertellen, maar de kracht van ons innerlijke zachte stemmetje wordt niet meer gehoord. Via ons lichaam, laat het ons dan toch signalen horen. Soms zo pijnlijk of vervelend dat we er niet meer omheen kunnen. 
Mijn werkwijze als fysiotherapeut bij rugklachten, begint bij: de kracht van het winter seizoen; de verstilling... 
Die vergeten we maar al te vaak in ons westerse leven. En geeft vaak direct verlichting van onze lichamelijke klachten.  Het seizoen voor de verstilling is ook een enorme kracht om weer de ruimte te geven aan ons eigen luisterend oor voor de dieper liggende oorzaken van de lichamelijke klachten. Want als we in de waan en de drukte van de dag zijn, hoe kunnen we voelen wat zich graag wil manifesteren maar geen ruimte krijgt.
Zo kan het zich gaan nestelen als zeurende of zelfs stekende pijn in de rug. En hoe vinden we onze stabiliteit terug als we onze innerlijke stem niet meer horen?  De verstoring van onze innerlijke kracht brengt op den duur ook een verstoring in ons beweegpatroon met zich mee. Dit leer je fysiek voelen, ervaren en omkeren naar het gewenste beweegpatroon. De fysieke oefeningen geven je een steunpunt naar je eigen verstilling. Ze helpen je beter te gaan voelen hoe je je spieren gebruikt en uiteraard ook hoe je je spieren weer wilt gaan gebruiken. Voor diegenen die open staan, zal het nog veel meer doen! Je zult gaan merken wat je hebt opgeslagen in je lichaam en misschien niet durfde te uiten.
Maar eenmaal daar doorheen zul je gaan merken dat je je diepe verlangens weer gaat voelen. En je stabiliteit hervindt op elk gewenst niveau van ons mens zijn.  Dit is een proces, waarin we ons lichaam laten leiden. Het wil ons immers helpen.
Het geeft je signalen om jezelf weer beter te leren begrijpen. Soms horen we de liefdevolle stem van ons verlangen en hart niet meer, of is het zo zacht geworden dat het gefluister overstemd wordt door de stemmen van alles wat we geleerd hebben: je moet dit... We moeten dat... je baas, je ouders, je vriend, je omgeving... Doordat we weer gehoor geven aan het fluister stemmetje in onszelf, hoeft ons lichaam geen pijnlijke signalen meer te geven.
Door de stabiliteit van je lichaam en je spieren weer te voelen, zul je de steun ervaren om te vertrouwen op jezelf. Dat is waar onze verlangens weer een weg naar buiten krijgen en we vrij zijn. Vrij van pijn en vrij voor weer een nieuw begin! 
Lees hier meer over Eva. 

Stilte… ...19 jaar terug in de tijd…het is december. Een laagje poedersneeuw bedekt de buitenwereld…ik stap het warme huis binnen van vrienden. Serene stilte is haast tastbaar. De dochter, waar zij al jaren en vurig naar verlangd hadden, was geboren en ik was erbij geweest. Daags erna word ik er naartoe getrokken, stap ik weer in mijn auto en rijd kilometers om even bij hen te zijn...En telkens waan ik me in een sprookjeswereld.
Zo blij verrukt zijn we dat zij werkelijk gekomen is, we kunnen het nauwelijks geloven...we zijn bang die betovering te verbreken...daarom fluisteren we tegen elkaar als we iets willen zeggen, lopen we op onze tenen en kousenvoeten door het huis.
Kijk ik ademloos en in stille verwondering naar dat prachtige mensenkind in mijn armen, ik kan er geen genoeg van krijgen. Nooit zal ik die eerste dagen vergeten. Ze is inmiddels 19 jaren op de wereld.

Stilte... Soms loopt het anders.
Soms verlies je je kindje in die eerste 9 maanden en dan is het stil in je lijf. In het begin zijn er wel woorden. Sommigen slaan de spijker op de kop en anderen de plank flink mis.
Na een tijdje verstomt het. Dan zijn daar je verdriet en onvervulde verlangens. Misschien zit je vast in die stilte en kom je niet verder...
Weet dan dat je welkom bent bij Noord Straalt.
Verschillende collega’s met hun eigen manier van helen staan daar klaar. Ik ben homeopaat. Ik luister stil en zoek passende homeopatische middelen uit die je kunnen helpen deze beleving te dragen zodat je weer kunt gaan leven.

Het is even stil geweest rondom mijn praktijk, maar ik heb niet stil gezeten! Onze tweede dochter, Lucie is geboren.
We voelen ons gezegend met nog zo’n mooi en gezond meisje. Sinds 6 november ben ik weer bij Noord Straalt te vinden. Het voelt ontzettend goed om naast moeder ook weer mensen te kunnen helpen naar een gezonde leefstijl en gezond gewicht.
Dat heb ik stiekem best gemist. Als gewichtsconsulent help ik mensen die het moeilijk vinden om een gezond eetpatroon en/of leefstijl te vinden.
Er zijn verschillende redenen waarom dat niet lukt, maar veel cliënten hebben één overeenkomstige overtuiging: angst voor honger. En dat geldt niet alleen voor mijn cliënten, maar eigenlijk voor iedereen. We vinden honger een ontzettend onaangenaam gevoel en zijn zo gewend die honger direct te stillen, dat we er niet mee om kunnen gaan.
Maar honger is niet erg. Wij hebben het geluk dat we niet doodgaan van honger (misschien beter gezegd ‘trek’). Sterker nog, een beetje honger is juist goed voor ons.
We geven ons lichaam namelijk even rust. Het hoeft geen energie te gebruiken om eten te verteren en alle processen die daarbij horen. Eindelijk kunnen ze oude rommel opruimen en even op adem komen voordat er weer een maaltijd binnen komt en verteerd moet worden. Die rust zorgt er ook voor dat we onze energie ergens anders voor kunnen gebruiken.
Je kunt je bijvoorbeeld veel beter focussen en concentreren met een lege maag. Je bent helder en scherp. Gun je maag en darmen dus eens wat rust, ze zullen je dankbaar zijn.
Denk daaraan als je je hongerig voelt. Wees niet bang voor honger, maar geniet van de stilte en rust.

Stilte

Overgang
Van herfst naar winter
Van jong naar oud

Ik sta stil
Iets in mij sterft
In de stilte ontmoet ik mijn duisternis
Het verlangen niet meer te hoeven
Te liggen op een deken van bladeren
Alleen de frisse koude lucht om me heen
In te ademen

In de stilte ontmoet ik mijn licht
Iets in mij wil opnieuw geboren worden
De oude vrouw en de jonge omarmen elkaar
In de magie van deze tussentijd
Ik zak in mijzelf
En koester de eerste kleine vonk
Van expressie

Annette, 20-11-2020

Een meditatie om je aandacht naar binnen te richten
Ga rechtop zitten op een stoel of een meditatiekussen. Sluit je ogen. Voel het contact van je zitvlak
met de stoel, van je voeten en benen met de grond. Je kunt je handen losjes op je bovenbenen
leggen. Je mag je kaak ontspannen, je mond misschien een beetje open, met je tong tegen je
gehemelte.
Voel je waardigheid. Je zit rechtop als een boom met zijn wortels diep in de aarde.
Voel de kracht van je achterkant (een sterke rug). En de openheid en kwetsbaarheid van je voorkant.
Maak contact met je hart. Wat kom je tegen? Hoe is het op dit moment gesteld met je hart? Ervaar
het, zonder er iets aan te hoeven veranderen.
Maak ook contact ook met de rest van je lichaam. Welke sensaties kom je tegen? Misschien voel je
ergens onrust of spanning. Of kou of warmte. Of pijn. Of kriebel. Of helemaal niks. Merk het op. Het
is allemaal o.k., zonder oordeel.
Je zult misschien ook geluiden horen. Iemand haalt adem naast je, je hoort een auto in de verte of
een vlieg die door de kamer vliegt. Neem ook wat je hoort in je aandacht, en laat het weer los.
Richt je dan op je ademhaling. Je inademing en je uitademing. Merk hoe de adem zich naar binnen
door je neus, je longen in en weer door je neus naar buiten beweegt, als een stroom. Het is net als eb
en vloed. Neem waar waar je zit met je adem, zonder er iets aan te willen veranderen. Adem je naarje buik? Zit je hoog met je adem? Het is allemaal goed. Voel je buik en borst op en neer gaan.
Je adem is ook een soort anker. Want wat je ook zult merken is dat je gedachten hebt. Gedachten
over wat is geweest, gedachten over wat je allemaal nog wilt doen, gedachten die misschien geladen zijn door emoties of oordelen. En ook dat is o.k.. Zodra je het waar neemt, kun je het zachtjes aanstippen en weer terug gaan naar je ademhaling.
Het maakt dus niet uit of je wordt gevangen door ernstige jeuk, een gevoel van teleurstelling over
een collega, of een opgewonden gedachte over hoe je iets beter zou kunnen doen. Je kunt het
zachtmoedig aanstippen en weer terug gaan naar de ademhaling. Sommige gedachten zullen na één
keer weg zijn, andere dienen zich wel twintig keer achter elkaar aan, vooral daar waar een oordeel of
emotionele lading op zit. Wees het je gewaar. Het is allemaal fundamenteel goed. Zowel de wolken
als de zon.
Als na tien minuten de gong luidt, ga dan terug naar het hier en nu van de ruimte, adem even diep in
en uit, strek je ledematen even en doe in je eigen tempo je ogen open.
Oefensuggesties:
 Doe dit ongeveer 10 minuten (meer mag ook) per dag. Het beste is als je een vast moment
kiest. Een moment dat je niet teveel moeite kost.
 Er bestaan veel apps, die je kunt instellen op tijd en die een gong luiden, aan het begin en het
eind van de meditatie (bijv. Insight timer).
 Als je veel lichamelijke onrust in je lijf voelt, kan je ervoor kiezen om vooraf even fysiek te
ontladen (sport, yoga) en dan te gaan mediteren.
 Meditatie is geen project, je hoeft geen resultaat na te streven.
 Wanneer allerlei lichamelijk ongemak zich aandient gedurende de meditatie, hoef je niet stijf
te blijven zitten, maar kun je even verzitten of bewegen. Het kan ook zijn dat je geest het niet
makkelijk vindt om stil te blijven zitten, zeker in roerige tijden. Meditatie moet geen kwelling
worden. Als je er echter doorheen kan ademen en bij de pijn kunt blijven is dat natuurlijk ook
prima. Soms helpt om ergens op een zachtmoedige en vriendelijke manier bij te blijven en
smelt een ongemak daar al mee.
Door: Annette Fehse, Ademcoach, mindfulnesstrainer, familieopsteller Noord Straalt