content image

Noord Straalt in Amsterdam-Noord is een warm centrum voor gezondheid, spiritualiteit en educatie. Wil je op de hoogte gehouden worden van ons programma? Klik dan hier

This phantom sticky

Zeven typen honger herkennen

door voedingsconsulent Jolien Alberdingk Thijm 

Wie aan honger denkt, denkt aan een lege knorrende maag. Hoewel je geen eten ziet of ruikt, krijg je een duidelijk signaal dat je iets moet eten.
Er zijn ook andere soorten honger, die niets met een lege maag te maken hebben, maar waardoor we wel gaan eten. In deze blog wil ik je graag iets vertellen over de zeven typen honger en hoe je ze kunt herkennen.
 
Als kind leren onze ouders ons, met natuurlijk goede bedoelingen en vaak onbewust, eetgewoonten en patronen aan. Denk bijvoorbeeld aan een snoepje tegen de pijn nadat je bent gevallen van het klimrek. Op dat moment misschien nuttig, maar als je jezelf als volwassenen nog steeds troost met eten, eet je onnodig veel. Bovendien los je er niks mee op.
 
Honger van de ogen, neus en mond
Er bestaan zeven typen honger die ervoor zorgen dat we gaan eten. Maar niet al die typen honger hebben behoefte aan eten. Het eten stilt de honger niet. Bijvoorbeeld, je ziet een stuk chocolade liggen en krijgt zin in chocolade. Dat is honger van de ogen. Als je de chocolade niet had gezien, had je er ook geen behoefte aan gehad. Je ruikt versgebakken brood en krijgt zin in brood. Je raadt het al, honger van de neus. En soms heb je behoefte aan een sensatie in je mond, je wilt het lege gevoel in je mond vullen. Dit is honger van de mond. De mondsensatie van vet in combinatie met suiker en zout, geeft veel mensen een tijdelijk lekker gevoel. Je kunt dan beter een kauwgompje nemen. Door je tanden te poetsen gaat dit gevoel vaak ook weg.
 
Honger van de maag en de cellen
De honger van de maag is makkelijk te herkennen. Een lege maag voel je en vaak gaat die ook knorren. Daar kun je natuurlijk antwoord op geven door iets te eten wat snel voorhanden is. Maar kun jij voelen wat je lichaam nodig heeft? Wat de cellen vragen aan bouwstoffen, vitaminen en mineralen? De honger van de cellen is moeilijk te voelen, maar het kan wel. Geef niet te snel toe aan het hongergevoel, maar probeer na te gaan waar je lichaam om vraagt.
 
Bang voor honger
Veel mensen lijken bang voor honger. Moeten direct eten zodra ze honger voelen. Maar een lege maag is ook prettig voor ons lichaam. Het geeft ons lichaam even rust. Veel mensen kunnen zich dan ook beter concentreren. Na een maaltijd moet ons lichaam weer hard aan het werk om alles te verteren en gaat al het bloed en zuurstof naar de darmen. Daar wordt je slaperig van, zeker na een zware maaltijd. Dit komt de productiviteit op je werk niet ten goede. Om bij de les te blijven, zijn we geneigd onszelf nog voller te gooien met caffeïne of suikerrijke tussendoortjes. Maar die werken juist averechts en belasten ons lichaam en concentratievermogen alleen maar meer. Een zware maaltijd is dus eigenlijk altijd een slecht idee.
 
Honger van het hart
Er zijn ook typen honger die weinig te maken hebben met onze zintuigen. Je bent bijvoorbeeld met een vervelende opdracht voor je werk bezig. Dan ligt daar een stuk chocolade. Je denkt: ‘Mmmmm…chocolade maakt me blij. En als ik die dan met een collega eet, kunnen we even praten.’ Dit noemen we honger van het hart en het hart heeft een grote stem.
 
Honger van de geest
Ook de geest heeft een grote stem. Je ziet die reep chocolade liggen, maar je had je voorgenomen een tijdje niet te snoepen. Maar straks is die reep op! Weet je wat, ik ga straks wel extra hard sporten, dan mag ik nu lekker eten. Het is moeilijk hiertegen weerstand te bieden.
 
Oefening
Ga voor jezelf na welk type honger je hebt voordat je begint te eten. Deze oefening helpt om meer mindful te eten. Dat klinkt misschien zweverig, maar is het niet. Mindful eten helpt je bewust om te gaan met eten, waardoor je beter voelt wat je lichaam nodig heeft. Zijn dat wel voedingsstoffen, of moet je je hart luchten bij een vriend of collega? Dat stuk chocolade maakt een vervelende klus niet ineens leuker of makkelijker. Wat is daar dan wel voor nodig? Het is moeilijk om dit soort dingen gescheiden te zien en daarom pakken we het echte probleem niet aan. Probeer te ontdekken welke patronen en eetgewoonten je hebt aangeleerd. En welke nog nuttig zijn en welke je juist dwarsbomen om bijvoorbeeld af te vallen.
 
Wil je meer weten? Het boek Mindful Eten van Jan Chozen Bays, bevat naast deze oefening nog meer oefeningen die je helpen een gezonde relatie met eten op te bouwen.
Voor meer informatie en hulp kun je contact opnemen met voedingsconsulent Jolien Alberdingk Thijm 
www-full-of-Health.nl