Ivm de coronamaatregelen komen een aantal activiteiten op de locatie van Noord Straalt te vervallen. Contactberoepen werken wel weer sinds 11 mei.

EN BEKIJK HIER ONS ONLINE AANBOD. 

Noord Straalt is een warm centrum voor gezondheid, spiritualiteit en educatie. Klik hier om maandelijks ons STRALEND MAGAZINE met nieuws, info en voordeeltjes te ontvangen.

Vitamine D  Door Kim Vogel Orthomoleculair Therapeut 

Zonder zon (vitamine D) geen vitaliteit! Zes vragen over vitamine D
Veel mensen krijgen van de zon meer energie, zijn positiever en hebben meer zin om actief te zijn.
De warmte van de zon is fijn maar het is vooral de vitamine D die je uit de zon haalt die belangrijk is
voor je gezondheid.
Er is steeds meer wetenschappelijk bewijs dat een goede vitamine D status
bijdraagt aan de preventie van veelvoorkomende ziekten waaronder, diabetes type 2, auto-
immuunziekten, vermoeidheid, griep, depressie, kanker, hart-en vaatziekten en allergien. Zorgen
voor een goede vitamine D status is dus een goede investering in je gezondheid.

1. Wat is vitamine D in het kort?
Vitamine D, een vetoplosbare vitamine, is belangrijk voor sterke botten en tanden en
bevordert de opname van de mineralen calcium en fosfor in het lichaam. Vitamine D speelt
ook een rol bij de instandhouding van de weerstand en bij een goede werking van de
spieren. De belangrijkste bron van vitamine D is het zonlicht. Vitamine D wordt onder
invloed van zonlicht in de huid aangemaakt.

2. We krijgen toch voldoende vitamine D van zonlicht en uit voeding?
Hoewel ons lichaam vitamine D aanmaakt bij blootstelling aan zonlicht gebeurt dit vooral
tussen april en september. De andere maanden is de zonkracht niet sterk genoeg voor de
vitamine D aanmaak. Helaas zijn er in Nederland weinig zonuren en zijn de meeste mensen
meer binnen dan buiten Ook wordt er zonnebrandcreme gebruikt waardoor de productie
van vitamine D met 97 % vermindert.
Het is natuurlijk wel belangrijk je goed in te smeren bij
langer dan een half uur blootstelling aan de zon. Voedingsbronnen voor vitamine D zijn
voornamelijk vette vis, champignons en eieren. Het is dus erg lastig om voldoende binnen te
krijgen door zonlicht en voeding.

3. Behoor ik ook tot de risicogroep?
Behalve dat eigenlijk iedereen in Noord Europa te weinig vitamine D heeft, zijn er
verschillende risicogroepen die minder aanmaken en daardoor een tekort oplopen. Het gaat
om mensen met een getinte huidskleur, ouderen, zwangeren, kinderen tot 4 jaar en mensen
die lichaams-bedekkende kleding dragen.

4. Wat doet vitamine D eigenlijk?
Vitamine D is betrokken bij enorm veel processen in het lichaam. De belangrijkste zijn:
- Stevigheid van botten;
- Goede stemming;
- Goede bloedsuikerwaarde;
- Goed immuunsysteem en afweer tegen virussen;
- Verlaging PMS klachten
- Goede spierkracht

5. Hoe weet ik of ik een tekort heb?
Behoor je tot een risicogroep dan is het sowieso verstandig om een vitamine D supplement
te nemen. Ook is een mogelijkheid om via de huisarts een bloedtest te laten doen. Een
optimale vitamine D status betekent een streefwaarde van minimaal 80 nmol/l. Om dit te
bereiken is een dagdosis vitamine D3 tussen de 20 en 50 mcg/d (800-2000 IE/d) nodig. Neem
een vitaime D supplement het liefst bij een maaltijd met vet voor een optimale opname
door het lichaam.

6. Hoe verhoog ik mijn vitamine D inname?
Zon is de belangrijkste bron van vitamine D. Verhoog je blootstelling aan de zon, ga
wandelen, fietsen, vaker in de tuin of op het balkon zitten. Een half uurtje per dag is al
voldoende. Ook voeding speelt een rol, vette vis, champignons en eieren zijn een goede
bron van vitamine D.

Voor het behoud van een goede gezondheid is extra vitamine D van groot belang. Wil je
meer weten wat vitamine D voor jouw kan betekenen? Neem contact op voor een
individueel advies.