content image

Noord Straalt in Amsterdam-Noord is een warm centrum voor gezondheid, spiritualiteit en educatie. Wil je op de hoogte gehouden worden van ons programma? Klik dan hier

This phantom sticky

Ontspanning 

content image

Ontspan! Als je tenminste wilt afvallen
Geschreven door Jolien Alberdink-Thijm, voedingsdeskundige 

Ontspanning is een schaars goed geworden in onze gehaaste maatschappij. Tijd voor jezelf om niets te hoeven en ook niets te willen, bestaat bijna niet meer. We staan continu onder druk en dat is slecht voor onze gezondheid. En het lullige is ook nog eens, dat je er stiekem ook steeds dikker van wordt. Huh? Hoe dan? 

Dat is precies de reactie die ik vaak krijg van cliënten. Want iedereen heeft wel een vriend of vriendin die juist afvalt in tijden van stress. Elke avond een wijntje voor de ontspanning en hup, de volgende dag weer een paar gram lichter. Die mensen bestaan inderdaad ook, maar meestal is het tegenovergestelde het geval en komen mensen juist aan in gewicht. Vooral rondom de taille. Ik zal je uitleggen hoe dat kan. 

Stress verhoogt bloedsuiker
Ons lichaam is een ingenieus systeem dat er alles aan doet om onze overlevingskansen te vergroten. Wanneer we stress ervaren, wordt er cortisol aangemaakt. Dit hormoon zorgt ervoor dat je hartslag verhoogt, zodat zuurstof sneller wordt rondgepompt door je lichaam. Ook verhoogt het je bloedsuikerspiegel, waardoor je lichaam meer glucose, oftewel suiker, vrijmaakt om te presteren. Perfect dus voor een sporter die met wat gezonde spanning een record kan verbreken.

Maar, je raadt het misschien al, de meeste mensen ervaren stress op hun werk of in de file naar een belangrijke afspraak . Of wanneer het thuis niet lekker loopt, je niet lekker in je vel zit en daardoor onzeker bent over alles wat je doet. Kortom, de spanning die we in ons normale maar vaak gehaaste leven ervaren. En dan komen we meestal niet in beweging. 

Stress breekt spiermassa af
Doordat cortisol zorgt voor een verhoogde bloedsuikerspiegel, maar we die suikers niet gebruiken, wordt het opgeslagen in onze vetvoorraad. Die suikers komen overigens vooral uit je spieren. En dat is al helemaal zonde, want zo wordt je waardevolle spiermassa afgebroken voor meer glucose. Die glucose wordt vervolgens weer opgeslagen als vet. Vooral rondom de buik. Dubbel verlies dus eigenlijk!

Wie lange tijd veel spanning ervaart kan ook een traag werkende schildklier krijgen. Daardoor vertraagt de stofwisseling en kom je aan. Bovendien voel je je onder andere vermoeid, futloos, niet alert, traag en emotioneel labiel. En tja, probeer dan nog maar eens die zak chips of reep chocola te weigeren en gezond voor jezelf te koken.

 

Stress reducerende voeding
En zo zit je in een vicieuze cirkel: je ervaart veel stress en dat vreet zoveel energie dat je geen tijd of puf meer hebt om voor jezelf te zorgen. En daardoor wordt de stress alleen maar erger en je komt steeds aan. Wat hebben we nou echt nodig als we meer spanning ervaren dan goed voor ons is? Ontspanning natuurlijk. Misschien makkelijker gezegd dan gedaan, maar we moeten onszelf die ontspanning gunnen. Je kunt je lichaam ook ondersteunen door de juiste voedingsmiddelen te eten. Er zijn voedingsmiddelen waarvan is aangetoond dat ze de stress in je lichaam reduceren. Dat zijn onder andere vette vissoorten, noten, groene bladgroenten zoals spinazie, kamillethee en citrusvruchten. 

Oorzaak aanpakken
Probeer jij af te vallen, maar lukt het maar niet? Dan zou stress jouw grootste saboteur kunnen zijn. Ga na in hoeverre jij gedurende de week stress/spanning ervaart en hoe lang die stress duurt. We zijn zo gewend aan stress, dat we er geen aandacht aan geven. Onder het mom van, het hoort er nou eenmaal bij. Maar voor je eigen gezondheid is het belangrijk om hier wel aandacht aan te besteden en de oorzaak aan te pakken. En alleen jijzelf kan dat doen.

 

Heb je vragen of wil je meer weten over afvallen en een gezonde leefstijl? Je mag me altijd bellen of mailen: 06 41 223 591, info@just-jo.nl, www.just-jo.nl.

Holistic Pulsen brengt het lichaam in totale ontspanning.


Zachtjes word je gewiegd. Subtiel en toch krachtig. Alsof je in je moeders buik zit en zachtjes op al haar bewegingen meedeint. Dat is het gevoel waaraan pulsing appelleert. Alleen zit je niet in je moeders buik. Je wordt nu zelf gewiegd en gekoesterd door een masseur. Niet het vruchtwater om je heen brengt je in beweging, maar het water in je eigen lichaam komt in beweging. En je bestaat namelijk voor 65-70% uit water!

Pulsing is een ontspannende massage op tafel die een diep ontspannende werking op lichaam en geest heeft. Een vloeiende aaneenschakeling van subtiel zacht tot stevige ritmisch uitgevoerde bewegingen, veroorzaken een golfbeweging in je hele lijf. De energie in het lichaam gaat daardoor letterlijk weer stromen.

De massage werkt niet op één plek, maar je voelt het in je hele lijf. Van top tot teen en van binnen naar buiten. Dit komt omdat je lijf constant in beweging is. Daarnaast zorgen verlengende, openende en losmakende technieken ervoor dat je gewrichten weer soepeler worden.

Pulsing werkt verbindend, aardend en bevordert de doorstroming van energie op vele niveaus. Het kan je helpen om letterlijk en figuurlijk los te laten. Gespannen spieren en gedachten worden op een vriendelijke maar doeltreffende manier losgemaakt. Zo is ze helend voor lichaam en geest.

Wil je zien hoe pulsen gaat? 
Klik dan op dit linkje voor een korte impressie 
Of bekijk dit linkje  voor een meer uitgebreide uitleg. 

Tekst: Koert Sondorp.
Koert geeft nascholingen aan masseurs voor Holistic Pulsen: http://www.dynamische-massage.nl/