I.v.m. de Corona-maatregelen komen sommige activiteiten te vervallen of vinden plaats met minder deelnemers. 

Check svp vooraf met uw therapeut of docent.

EN: BEKIJK HIER ONS ONLINE AANBOD

Noord Straalt is een warm centrum voor gezondheid, spiritualiteit en educatie. Klik hier om maandelijks ons STRALEND MAGAZINE met nieuws, info en voordeeltjes te ontvangen.

Angstklachten als gevolg van disbalans in de darmen.  Blog van Kim Vogel, orthomoleculair therapeut

In mijn praktijk komen mensen met verschillende soorten angst. Dit verschilt in angst om met de trein te reizen, angst dat geliefden iets overkomt, angst voor de toekomst, angst om te falen. Als de angst heel sterk is, uit zich dit in paniekaanvallen. Bij angst wordt adrenaline en cortisol aangemaakt. Hierdoor ga je sneller ademhalen en de vertering van voeding wordt geremd. Ook kunnen er bijvoorbeeld voedselintoleranties en eczeem ontstaan. 

 

Stofjes die belangrijke boodschappen overbrengen in het centraal zenuwstelsel, processen aansturen en het energieniveau bepalen, spelen een belangrijke rol bij angst. Deze stofjes heten neurotransmitters.
Er zijn verschillende soorten neurotransmitters, GABA (gamma amino boterzuur), dopamine en serotonine. Deze worden voor 80% in de darmen aangemaakt.
Wanneer dus de darmen uit balans zijn, worden deze belangrijke stofjes onvoldoende aangemaakt. Door een slechte voedselinname, medicijnen, alcohol of drugs kunnen er minder neurotransmitters aangemaakt worden, waardoor een tekort aan GABA ontstaat.
Een tekort aan GABA geeft klachten zoals angst, slaapstoornissen, concentratieproblemen, piekeren. Wanneer de concentratie van GABA verhoogt, kan het lichaam ontspannen en dalen de angstklachten. 

 

Wil je zelf met voeding de GABA verhogen?
Broccoli, noten, zaden, groene groenten, peulvruchten, aardappelen, banaan, eieren zijn dan goede voorbeelden van de juiste voeding. 

 

Voor het goed functioneren van de neurotransmitters zijn behalve de juiste voeding ook de volgende dingen belangrijk:
- een stabiele bloedsuikerspiegel,
- voldoende omega 3 vetzuren (vette vis, walnoten, lijnzaad, avocado)
- een  goede hormonale balans
- zuurstof 

 

Angst kan dus ontstaan door tekorten in de voeding en een disbalans in de darmen en hormonen. Het weer in balans brengen van de neurotransmitters met de juiste voeding maar ook door middel van (geleide) meditatie en ontspanning op de voor jou juiste manier, helpen bij het verminderen van angst!