content image

Noord Straalt in Amsterdam-Noord is een warm centrum voor gezondheid, spiritualiteit en educatie. Wil je op de hoogte gehouden worden van ons programma? Klik dan hier

This phantom sticky

Let op! Bij het openen op bijvoorbeeld je telefoon, moet je naar beneden scrollen om alle artikelen te kunnnen lezen! 

content image

Help, bewegen doet pijn!
blog door Patrick van Enschot, houdingstherapeut

 

Ik hoor vaak van mijn klanten dat ze bang zijn geworden om te bewegen, want dat doet pijn. Soms doet lang staan of zitten al pijn. Ik hoor regelmatig dat klanten het vertrouwen in hun eigen lichaam zijn verloren. Radeloos, bang en verdrietig worden ze ervan. Als houdingstherapeut is een van mijn belangrijkste taken het herstellen van vertrouwen. Bovendien aan je overbrengen dat je lichaam niet tegen je is en dat het je niet in de steek heeft gelaten. Want angst komt vaak voort uit onbegrip. Hoe meer je je eigen lichaam gaat begrijpen, hoe meer je gaat inzien dat het lichaam niet je vijand is en dat de pijn juist een behulpzaam signaal kan zijn.  

Daarom is de eerste stap in het aanpakken van je pijnklachten het begrijpen waarom je die klachten hebt. 

 

Als houdingstherapeut ben ik op de eerste plaats coach en werk ik als een soort tolk/vertaler. Wat wil je lichaam zeggen? Hoe kun je het beste reageren op dit signaal?

Nu je beter begrijpt wat je lichaam je wil zeggen moet er ook actie komen om van je klachten af te komen. In stap 2 gebruiken we de kennis die we in stap 1 hebben opgedaan (jij als klant samen met mij als therapeut/gids/coach) om een zo goed mogelijke aanpak te bepalen.

 

Als houdingstherapeut breng ik eerst je houding en je functionaliteit nauwkeurig in kaart. Ik help je daarna door de juiste oefeningen te selecteren die je lichaam weer in balans gaan brengen. Je spieren en gewrichten moeten weer gaan doen waar ze voor bedoeld zijn. Ieder oefenschema is anders en volledig op jou afgestemd om de oefeningen zo effectief en efficiënt te maken.

 

De derde en laatste stap in het proces is dat je uiteindelijk je klachten de baas bent. Jij bent en blijft de expert van jouw lichaam omdat jij hierin ‘woont’. Op een gegeven moment, met de vele tools en hulpmiddelen die ik je tijdens dit proces kan aanreiken, weet je zelf wat je moet doen als je toch nog klachten krijgt. Uiteindelijk word je onafhankelijk van welke therapeut dan ook. Hoe fijn is dat? Je hebt je leven terug! En de angst voor pijn en bewegen is ook weg omdat je weet welk signaal je lichaam je stuurt en hoe je daar mee om kunt gaan!

Wil je het zeer uitgebreide artikel van Patrick lezen? Klik dan hier. 

content image

Angst? Doe er je voordeel mee!
blog door Saskia van Dongen, haptotherapeut

 

Denk je altijd aan de beren die je op je weg zult tegenkomen? Zie jij het glas altijd half leeg in plaats van half vol? Wees blij! Angst heeft hele mooie kanten en die waarderen we niet zo vaak. 

 

Angst is heel nuttig ook, het heeft kwaliteiten. Zo voorkom je dat je de straat oversteekt zonder te kijken, in zeven sloten tegelijk loopt of zomaar met iemand mee naar huis gaat. Je kunt vaak goed vooruit kijken en van tevoren aan zien komen welke problemen je tegen kunt komen in een project als het verbouwen van je huis, een verandering op het werk of een nieuw vriendje van je kind. 

 

Wanneer wordt angst dan kwaliteit? Als je je bewust bent van wat jij waarneemt. Dat je lichaam de signalen van angst herkent. En dat jij dit gevaar ziet vanuit jouw angstige bril en je je realiseert dat er ook andere waarnemingsperpectieven zijn. Dán krijg je keuze in hoe je met die verbouwing, je werk of dat nieuwe vriendje omgaat. Je kunt duidelijke afspraken vastleggen, een andere aannemer nemen,  creatieve oplossingen bedenken, on the fly bijsturen of accepteren dat niet alles gaat zoals je wenst. Een zee van mogelijkheden. En allemaal vanuit een andere emotie aangestuurd. En wij maar denken dat we dit allemaal bedenken ????.

 

Als je je angst er kunt laten zijn en kunt waarderen hoef je er niet tegen te strijden. Dat kost minder energie. We zijn allemaal bang. Laten we het eens benoemen, dat is kwetsbaar maar maakt minder alleen. Je kunt je verantwoordelijkheid delen of het waarnemingsperpectief van de anderen horen. Het is inzichtgevend voor beide partijen. Als er alleen creatievelingen zouden zijn in een projectteam zou er waarschijnlijk moeilijk iets concreet tot stand komen. De rem van angst heeft nut. Behalve als er alléén geremd wordt.

 

Je kunt ook de focus van je angst af halen en zien wat er daarnaast nog meer is. Je hebt ook wensen, passies. Ook die zijn voelbaar in je lijf. Als je die ook aandacht geeft kun je gemakkelijker in actie komen en daar energie in steken. Passie geeft moed. Je kwaad maken helpt echt om een stapel hout te hakken.

 

Bij haptotherapie leer je je eigen waarnemingsperspectief kennen. Vanuit je lijf. Sta jij meer vanuit angst in de wereld of vanuit boosheid, blijheid of verdriet? Het is zichtbaar in je houding en voelbaar aan je lichaam. Als je dat herkent kun je leren hoe je emoties in kunt zetten om flexibel om te gaan met de situaties die het leven je biedt. Daarbij kun je ook leren herkennen hoe het bij de ander is en daarmee je communicatie veel helderder maken.

 

Ik begeleid als haptotherapeut met heel veel plezier mensen in dit proces. En om nog meer inzicht te krijgen volg ik op dit moment de specialisatie Haptonomische Relatiebegeleiding. Je kunt dus ook als stel komen kennismaken. Bijvoorbeeld als je bang bent om jezelf neer te zetten in je relatie, je je geremd voelt in je seksualiteit of als je moeite hebt met het uiten van je gevoelens en communiceren moeizaam gaat.

 

Als je meer wilt weten over haptonomie kijk dan eens op www.haptonomie-saskiavandongen.nl of beter, kom langs! Warme groet, Saskia

content image

Angstklachten als gevolg van disbalans in de darmen. 
Blog van Kim Vogel, orthomoleculair therapeut


In mijn praktijk komen mensen met verschillende soorten angst. Dit verschilt in angst om met de trein te reizen, angst dat geliefden iets overkomt, angst voor de toekomst, angst om te falen. Als de angst heel sterk is, uit zich dit in paniekaanvallen. Bij angst wordt adrenaline en cortisol aangemaakt. Hierdoor ga je sneller ademhalen en de vertering van voeding wordt geremd. Ook kunnen er bijvoorbeeld voedselintoleranties en eczeem ontstaan. 

 

Stofjes die belangrijke boodschappen overbrengen in het centraal zenuwstelsel, processen aansturen en het energieniveau bepalen, spelen een belangrijke rol bij angst. Deze stofjes heten neurotransmitters.
Er zijn verschillende soorten neurotransmitters, GABA (gamma amino boterzuur), dopamine en serotonine. Deze worden voor 80% in de darmen aangemaakt.
Wanneer dus de darmen uit balans zijn, worden deze belangrijke stofjes onvoldoende aangemaakt. Door een slechte voedselinname, medicijnen, alcohol of drugs kunnen er minder neurotransmitters aangemaakt worden, waardoor een tekort aan GABA ontstaat.
Een tekort aan GABA geeft klachten zoals angst, slaapstoornissen, concentratieproblemen, piekeren. Wanneer de concentratie van GABA verhoogt, kan het lichaam ontspannen en dalen de angstklachten. 

 

Wil je zelf met voeding de GABA verhogen?
Broccoli, noten, zaden, groene groenten, peulvruchten, aardappelen, banaan, eieren zijn dan goede voorbeelden van de juiste voeding. 

 

Voor het goed functioneren van de neurotransmitters zijn behalve de juiste voeding ook de volgende dingen belangrijk:
- een stabiele bloedsuikerspiegel,
- voldoende omega 3 vetzuren (vette vis, walnoten, lijnzaad, avocado)
- een  goede hormonale balans
- zuurstof 

 

Angst kan dus ontstaan door tekorten in de voeding en een disbalans in de darmen en hormonen. Het weer in balans brengen van de neurotransmitters met de juiste voeding maar ook door middel van (geleide) meditatie en ontspanning op de voor jou juiste manier, helpen bij het verminderen van angst! 

 

content image

Hoe kun je je verleden achter je laten?
(Laat je verleden je toekomst niet verknallen)
blog van Anneloes Mulder, aromatherapeut en coach


We hebben allemaal nare en vervelende dingen meegemaakt. Dat is nu eenmaal onderdeel van het leven. Van alle ervaringen die we opdoen kunnen we leren en dan is het de bedoeling dat we de les meenemen, maar de ervaring zelf laten waar hij hoort… in het verleden.
Sommige ervaringen hebben echter zo’n impact in zo’n korte tijd dat onze hersenen ze niet goed kunnen processen. Dit hoeft helemaal niet een levensbedreigende ervaring te zijn, het kan ook een opmerking zijn die zo’n effect bij je teweeg brengt. De ervaring en de emoties die erbij gepaard gaan worden niet goed verwerkt en we plakken er dan een verkeerd label aan. Vaak is zo’n label een negatieve gedachte over onszelf.


Wanneer we op een later moment in een situatie komen waar we lichamelijk dezelfde emotie voelen, komt meteen die negatieve gedachte naar boven. Onze reactie is dan dat we de huidige situatie willen vermijden, want we willen niet nog een keer zo’n ervaring meemaken.

Echter, de situatie van toen is er niet meer en deze reactie kan ons echt gaan belemmeren om vrij te leven, om te groeien en onze dromen na te streven. Of het nu gaat om te stoppen met roken, af willen vallen, een studie oppakken, van baan veranderen, voor onszelf beginnen of welk verlangen je ook hebt. De reden waarom we niet doorzetten of er überhaupt niet aan beginnen, is omdat we een naar gevoel over ons krijgen en/of een negatieve gedachte.

 

Een hele mooie manier om daar op een doeltreffende en blijvende manier vanaf te komen is Aroma Freedom Technique. Met deze techniek wordt gebruik gemaakt van de aromatische kracht van essentiële oliën om de zware negatieve emotionele lading van een herinnering af te halen, waardoor de negatieve gedachte verdwijnt en de herinneringen worden verzacht. Daarna voel je je vrij van je verleden en durf je je dromen na te streven.

content image

Gaat angst altijd over iets dat er niet is?
blog door Bregje Jonkhart, relatietherapeut
 


Een blog over angst? Ik moest denken aan de wijze woorden van mijn spiritueel leraar: mensen hebben zoveel moeite om in het nu te leven omdat ze zich voortdurend laten leiden door verlangen en angst. Een verlangen naar iets dat er (nog) niet is, en de angst voor iets dat zou kunnen komen, maar er ook (nog) niet is. Ik moest daar destijds over nadenken. Gaat angst altijd over iets dat er niet is? Nu, jaren later, durf ik deze vraag wel bevestigend te beantwoorden. Als die nare situatie, die je zo gevreesd hebt, zich eventueel voordoet kunnen er allerlei emoties ontstaan maar is er geen angst meer. 

 

Zelf heb ik last van klimaat-angst. Het was er al, maar is nog veel sterker geworden sinds ik moeder ben. De angst dat mijn kind in een wereld terecht komt waar het leven moeilijk en naar zal zijn. Ik kan er nachten van wakker liggen. 

Hoe doe je dat, leven in het nu, waar het (in mijn geval) best goed toeven is terwijl je denkt (of weet?) dat de toekomst er veel minder fijn uit zal zien? Hoe ga je om met berichten over smeltend ijs en uitstervende dieren? Dat gebeurt al in het nu, maar ik zie de effecten nog niet in mijn dagelijks leven. En met de voorspellingen van een toekomst op een onleefbare aarde op niet eens zo’n lange termijn? Hoe leef je in het nu met die donkere wolk boven je hoofd?

Ik wist het niet en ik wist ook niet hoe ik als therapeut kon bijdragen aan zo’n groot wereldprobleem. Maar ik wist wel: mijn zoon en de wereld hebben niets aan mijn wakker liggen. In het boek ‘Terugkeer naar liefde’ las ik: 

‘De menselijke soort wordt in haar voortbestaan bedreigd omdat we teveel vechten. Wij mensen vechten met onszelf, met elkaar en met de aarde. Onze normale manier van doen, die geregeerd wordt door onze angst, vormt een bedreiging voor ons voortbestaan.’ 

 

Een van de  boodschappen van dit boek is dat, als we als mensheid in staat zijn onze angsten te overwinnen en te leven vanuit liefde, we het tij kunnen keren. Ik begreep dat als angst gaat over iets dat kán gebeuren, we gedreven worden door onze gedachten. En dat als we in staat zijn onze gedachten te veranderen, we onze angsten kunnen overwinnen. En dat de wereld er dan heel anders uit kan zien. 

 

Ik besefte dat ik als therapeut dus wel kan bijdragen.  Mensen hebben hechtingsangsten en negatieve overtuigingen als ‘ik ben niet goed genoeg’ , ‘er is niet genoeg’ of ‘ik ben niet geliefd’. Het gedrag dat hieruit voortkomt zorgt onder andere voor een deel van de problemen op deze wereld, zoals machtsmisbruik, destructie en egoïsme. 

Ik help mensen bij het overwinnen van hun persoonlijk angstenpakket om zo de weg vrij te maken voor een leven vanuit liefde en (spirituele) zelfontwikkeling. Hiervoor gebruik ik Psych-K, een methode waarmee ik in 2 x 15 minuten van mijn 10 jaar durende rij-angst af ben gekomen. En die me ook helpt om, als mijn klimaat-angst te kop op steekt, terug te keren naar liefde. 

Wil je meer weten over hoe dit werkt? Bekijk dan dit filmpje van Bruce Lipton: rewrite your mind (in 15 minutes). 

mocht de link niet meekomen: https://youtu.be/eB-vh6VWdcM

 

content image

Hechtingsangsten
blog door Bregje Jonkhart, relatietherapeut

 

Mensen komen vaak naar relatietherapie met de vraag: help ons beter te communiceren. We beginnen dan met het ontdekken van onze hechtingsangsten en -behoeften. Ieder mens heeft ze, die angsten, ze zijn universeel en ze beïnvloeden onze communicatie enorm. Enkele voorbeelden: 

  • de angst om te falen, of niet te kunnen voldoen

  • de angst om niet gewaardeerd of geaccepteerd te worden

  • de angst om niet geliefd te zijn

  • de angst om niet jezelf te kunnen zijn

  • de angst om gecontroleerd te worden

  • de angst om miskend te worden

  • de angst om afgewezen te worden

  • de angst om helemaal alleen te staan in dit leven

  • de angst om verlaten te worden
     

Overleven

Deze angsten vergroten onze overlevingskansen. Wij zijn als baby, in vergelijking met andere zoogdieren, nogal kwetsbaar. Waar een giraffe meters naar beneden dondert en binnen een half uur op zijn poten kan staan, zijn wij mensenbaby’s de eerste 3 jaar volledig afhankelijk van onze ouders. En hebben we ook in de jaren daarna nog flink wat hulp nodig. We hebben daarom een soort radar gekregen die voortdurend de relatie met onze ouders scant. Zien je mij? Ben je er, kan ik op je rekenen? 

Als het antwoord hierop nee is gaat het alarm af. De baby zal er alles aan doen om de aandacht terug te krijgen (en zo te voorkomen dat het dood gaat). Of als dat niet lukt, om zichzelf te beschermen tegen de pijn van de angst die de situatie oproept. Mensenbaby varianten van vechten en vluchten dus (we blijven immers zoogdieren ????). Een prachtig voorbeeld van dit ingebouwde mechanisme zie je in dit filmpje. 

Later als we groot zijn scannen we nog steeds onze relaties: kan ik op je rekenen, hoor je mij, zie je mij, is onze verbinding veilig? In elke relatie zijn er momenten waarop het antwoord ‘nee’ is en het alarm afgaat. 

Een voorbeeld: Je hebt behoefte aan aandacht, maar je partner heeft geen tijd…  Je angst om alleen te zijn wordt getriggerd. In plaats van rustig te vertellen dat je je gekwetst voelt reageer je boos en verwijtend. Waarop de ander zich tekort voelt schieten en zich boos terugtrekt.  Aan allebei de kanten reageer je precies zo dat je van je partner niet krijgt wat je nodig hebt (erkenning en bevestiging) waardoor je daar nog meer naar verlangt en zo drijft het vechten en vluchten patroon jullie uit elkaar. 

 

De chimpansee en de schildpad

Aangezien we behoorlijk ontwikkelde zoogdieren zijn kent ons vechten en vluchten vele variaties. Op de Let LOVE shine dag 5 oktober j.l. bij Noord Straalt gaven de deelnemers van ‘team Chimps’ (de vechters) en ‘team Turtle’ (de vluchters) elkaar een presentatie over ‘hoe wij het doen’. Dat leidde tot veel herkenning en hilariteit.

 

Team Chimps:

Als wij ons niet begrepen voelen gaan wij: aan je trekken, veel praten om het te doorgronden, ons gelijk halen, kritiek uiten, verwijten, ons verdedigen in een tegenaanval, je claimen, contact eisen, het beter weten, analyseren en doordrammen.

 

Team Turtles:

Als wij ons niet begrepen voelen gaan wij: eerst verdedigen, maar als het te spannend wordt willen wij de harmonie bewaren, conflicten ontwijken, uitstellen, fysiek vluchten of weggaan, sussen en relativeren. We klappen ook snel dicht door de stress, ook omdat we niet makkelijk over emoties kunnen praten (en ze wellicht ook niet goed kunnen voelen). 

 

Beide kanten doen op hun manier hun best voor de relatie. De chimpansees proberen ervoor te zorgen dat de verbroken verbinding hersteld wordt. De schildpadden proberen ervoor te zorgen dat de boel niet nog verder escaleert. Beiden doen dus hun best met de middelen die ze kennen en die ze vroeger hebben geleerd. 

Toch ziet dat er voor de ander vaak helemáál niet zo uit. Die ziet in het weglopen nog een afwijzing (en ik sta hier dus alleen) en in het vechten nóg een verwijt (en ik doe het dus weer niet goed). Mensen lopen vast in verwijten, aantrekken, afstoten en ijzige stiltes.  

 

Kom je Dansen?

Kort door de bocht zijn er drie patronen, in EFT ook wel dansen genoemd, waar stellen in vast kunnen lopen. Twee vechters of chimpansees, die beiden proberen het contact te herstellen maar met zoveel verwijten dat het een grote dans wordt van verwijten en verdedigen met nog meer verwijten. Ze horen elkaar niet. De ruzie eindigt vaak met dat een van de twee het opgeeft en zich terugtrekt. Dit patroon noemen we ook wel de ‘zoek de boef’.

Het tweede patroon heet de protestpolka. Het is de dans van de chimpansee en de schildpad, de ene partner vraagt aandacht en zoekt toenadering en de ander trekt zich terug. Tot grote frustratie van beide kanten, voor wie het gedrag van de partner voor nog meer onrust zorgt. 

Tenslotte is er ‘verstijf en vlucht’. Beide partners hebben zich in hun schild verstopt en niemand probeert nog echt het contact te herstellen. 

 

Hoe overleef jij?

Zo zwart wit is het in de praktijk vaak niet, de patronen kennen allerlei variaties. Toch geeft het houvast als je samen met je partner uitzoekt welke dans jullie dansen. 

En wat het gedrag van de ander eigenlijk betekent. Dat het terugtrekken van je schildpad-partner geen persoonlijke afwijzing is, maar een overlevingsstrategie. Bijvoorbeeld als reactie op het gevoel te falen. Of dat de verwijten die je chimpansee-partner maakt eigenlijk betekenen dat je partner bevestiging nodig heeft of hij nog wel belangrijk voor je is. Zo kan je samen, stapje voor stapje, leren hoe je op een andere manier de verbinding kunt herstellen. En hoe je kunt vragen om wat je nodig hebt zodat je angsten steeds een beetje minder worden en je verbinding weer veilig voelt. 

 

Hoe reageer jij op je partner als jullie verbinding niet goed aanvoelt? Ben je meer een chimpansee of een schildpad of herken je je in allebei?

En hoe reageert je partner dan meestal?

Welke dans dansen jullie?